Teraz jest 28 mar 2024, 12:01




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 498 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 34  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 lis 2013, 19:09 

Dołączył(a): 06 lip 2012, 21:47
Posty: 5
Wątek co prawda nieruszany od marca, ale chciałbym coś dodać.

Nawiązując młody do twojego postu o Marianie Cholewce.

To pierwsze podobno z roku 1926 ze szkoły podchorążych lotnictwa. Nie mam pewności czy akurat tam jest, bo jakość bardzo słaba.
Obrazek

Dzisiaj specjalnie przyjechałem do Zawiercia, aby przeszukać niemalże cały strych i znalazłem coś takiego:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Inne zdjęcia, które mam dłuzej:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
No i to Twoje z tego dziennika.

Nawiązałem kontakt z pewnym stowarzyszeniem, gromadzącym osoby, które są tylko i wyłącznie powiązane z pilotami RAF. Musiałem to udowodnić i czekałem ponad pół roku na jakąkolwiek odpowiedź. Mam jeszcze takie dane:

Service Number: P-0803
Virtuti Militari #: 9617
Born: 30.03.1915
Died: 27.11.1984
Rank: kpt. / F/Lt
Position: pilot in 317 Fighter Squadron
Latał min. na Spitfire V JH-Z BL690

Bardzo chciałbym się spotkać z osobą, która dała ci te informacje młody. To moja daleka rodzina, rozmawiałem dzisiaj z babką, ale po śmierci Mariana minęło tyle czasu, że nawet nie wiemy kto jeszcze żyje i kto gdzie mieszka. Jest to naprawdę dla mnie bardzo ważne.
W chwili obecnej szukam grobu Mariana. Byłem w Katowicach na cmentarzu przy ul. Sienkiewicza, ale tam nie leży. Pragnę dodać, że cmentarz ten jest podzielony na dwie części, bo należy do dwóch różnych parafii, a tylko w jednej części jest grabarz, którego spytałem. W każdym razie będę szukać dalej. Gdybyś jednak chciał młody się ze mną podzielić jakimiś informacjami to ja i moja rodzina będziemy Ci bardzo wdzięczni.


Pozdrawiam.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lis 2013, 22:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Napisałem w mailu czemu nie mogę dać adresu i papierów. To są rodzinne sprawy i sam wiesz coś niecoś na ten temat i niech tak na razie zostanie albo szukaj.. Mam notatki i fotki ale nie mam zwyczaju odpowiadać na 100 pytań zwłaszcza, że z reguły komunikacja z pożytkiem działa tylko w jedna stronę jeżeli chodzi o pozyskiwanie np fotek.itp.
a skoro zamieszczasz fotkę ze szkoły pchor. to wytłumacz jak to możliwe aby w wieku 11 lat przyjęto M. Ch do takiej szkoły?
Fajnie że znalazłeś stowarzyszenie i możesz tam zaistnieć. Dziwne ,że nie ma w nim najbliższych krewnych M.Ch. A historię sobie cenią bardzo. Widziałem w tej rodzinie fajne drzewo genealogiczne tylko, że jego twórca nie skręca w okolice Zawiercia( Blanowic).

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lis 2013, 23:50 

Dołączył(a): 06 lip 2012, 21:47
Posty: 5
Faktycznie, nie ma to sensu. Miałby 11 lat. Zdjęcie jest na pewno z lat `30, ponieważ samolot za nimi wszedł do służby dopiero w 1933.
Niestety, w stowarzyszeniu ludzi jest bardzo dużo, ale jak dotąd krewnych M.Ch. nie spotkałem, chyba, że może ktoś jakimś cudem tam już jest.

Skoro cenią swoją historię, to nie rozumiem gdzie jest problem. Nie proszę Cię, abyś dał mi wszystkie swoje zdjęcia, które udało Ci się zdobyć, bo może faktycznie tego nie chcą. Proszę Cię tylko, abyś wskazał mi, w jaki sposób mogę się z taką osobą skontaktować. Sam chciałbym się czegoś dowiedzieć, porozmawiać.

"Widziałem w tej rodzinie fajne drzewo genealogiczne tylko, że jego twórca nie skręca w okolice Zawiercia( Blanowic)." Co sugerujesz?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lis 2013, 06:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2008, 03:33
Posty: 319
Lokalizacja: Niegowonice
Witam,
Z naszym młodym już tak jest – znam go osobiście i również nie udało mi się od niego wyciągnąć informacji na temat miejsca pochówku Mariana Cholewki. Szkoda, bo według mnie dane powinny trafić do Niebieskiej Eskadry.

Bez urazy, ale sam jestem krewnym lotnika poległego w 1942 r. i nie wyobrażam sobie, by jego zdjęcia leżały na strychu...

Zdjęcie 112 eskadry bardzo ładne, ale gdzieś je już chyba widziałem... może mysliwcy.pl

pozdrawiam,


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lis 2013, 09:06 

Dołączył(a): 06 lip 2012, 21:47
Posty: 5
No jest to po prostu przykre. Rozumiem jakbym był osobą całkowicie obcą, ale jest to mój krewny, daleki co prawda, ale chodzi bardziej o sam fakt, że z moją rodziną aż do śmierci miał bardzo dobre kontakty. Często do nich przyjeżdżał, a oni do niego. Uważam, że jego rodzina nie miałaby nic przeciwko, aby dać jakieś informacje mojej na jego temat.

Zastanawiałem się jak mam to udowodnić, bo wiadomo, że nie każdemu można od razu ufać, odkopałem stare zdjęcia ze strychu i są to chyba wszystkie, ale dalej nic.
Z tym cytatem o tym drzewie genealogiczym - nie jestem bezpośrednio potomkiem z Cholewków, bo rodzina rozeszła się na dwie strony - moja praprababka wyszła za kogoś innego, co się wiązało ze zmianą nazwiska, a jej siostra tak samo [ obie miały tą samą matkę, a więc moją prapraprababkę ]. Moja prababka była natomiast kuzynką Mariana i się razem wychowywali. Nie wiem czy młody jest z tamtej rodziny czy nie, ale gotów jestem rozrysować drzewo genealogiczne na 5 pokoleń i może wtedy się wyjaśni.
Wiecie, po takim czasie rodzina się bardzo rozrosła do tego stopnia, że może nie wiemy o własnym istnieniu. Tak czy inaczej, jeszcze w latach `80 nie przeszkadzało to nikomu, aby się razem wszyscy raz na kilka miesięcy spotkać.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 08:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Nie ma gotowej recepty na "świąteczny sernik" i nikt też nie wymyślił matematycznego wzoru, które to mogłyby lec u podstawy powstawania organizmów miejskich. O Zawierciu mówi się , że o jego rozwoju gospodarczym zadecydowało zbudowanie Kolei Warszawsko Wiedeńskiej.
Przy tej okazji wiele się opowiada o tym jak to kromołowscy żydzi przekupili budowniczych aby trasa kolei biegła przez Zawiercie i w ten sposób doprowadzono do upadku takich miasteczek jak Włodowice czy Pilica. Większe pretensje i do tego prawdziwe, ale do swoich przodków, mogą mieć jednak mieszkańcy ( albo i nie) mieszkańcy Turzy, Ciągowic i jeszcze kilku innych. Protesty i niechęć chłopów do nowego wynalazku spowodowały zmianę pierwotnych planów . Przy tym też rozwój Zawiercia ukierunkował się w stronę wschodnią. Przy okazji, ponieważ szukałem mijanki z czasów jednotorowej linii kolejowej, wyszło ,że była ona w Łazach i tutaj mamy źródło powstania miasteczka kolejowego. Teraz można dopowiadać sobie nawet rodzinne historyjki np dlaczego wożono wełnę z Wysokiej Lelowskiej do Łaz a nie do Myszkowa gdzie był przystanek kolejowy


Załączniki:
kolej ww112144a.jpg
kolej ww112144a.jpg [ 61.95 KiB | Przeglądane 7904 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 09:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Cytuj:
i w ten sposób doprowadzono do upadku takich miasteczek jak Włodowice czy Pilica.
Pilica miała leżeć na trasie Drogi Żelaznej Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Nie wiem którzy Żydzi i kogo w tym przypadku przekupili ale do Zawiercia [i Poręby :mrgreen:] żalu nie czuję.

p.s. Mapka bardzo ciekawa jako tło do dyskusji co by było gdyby...

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 10:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 kwi 2006, 12:14
Posty: 6881
Lokalizacja: Śląsk
Pilica i Włodowice zapewne odpadły z prozaicznego powodu - ukształtowania terenu.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 13:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Współcześnie może nie byłoby to problemem, ale patrząc na parowóz z lat czterdziestych XIX wieku z pewnością to był argument nie do przebicia. Na ogólnym projekcie znanym z książek szczególików z wcześniej pokazanego planu raczej się nie dopatrzymy.


Załączniki:
parowóza.jpeg
parowóza.jpeg [ 20.04 KiB | Przeglądane 7844 razy ]
tr2.jpeg
tr2.jpeg [ 38.78 KiB | Przeglądane 7844 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 16:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Przepraszam za post po poście ale dopiero teraz zauważyłem dlaczego podróż koleją z Częstochowy do Katowic zawsze mnie się dłużyła. To przez ten kolejowy baypas, który utworzono po oprotestowaniu pierwotnego szlaku przez mieszkańców Ciągowic. Swoją drogą ciekawe o ile minut przez to wydłużono podróż z Warszawy do Granicy?O wzroście kosztów budowy drogi żelaznej nie wspominając.

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 17:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Cytuj:
Pilica i Włodowice zapewne odpadły z prozaicznego powodu - ukształtowania terenu.
W XIX wieku linia z Łaz przez Pilicę została już wytrasowana zanim doszło do "korupcji" ;) W roku 1938 budowa linii Zawiercie -Wierbka była zaawansowana od strony organizacyjnej. Trasa również została wytyczona w terenie a koszt budowy tego odcinka nie był kosmiczny.Za 3 800 000 przedwojennych złotych można było zakupić 16 czołgów 7TP albo 9 samolotów "Łoś". Problemem było niewątpliwie sfinansowanie trasy, co najmniej do COP, co kosztowałoby nie mniej niż 35 milionów. Nie wiem czy w trzech milionach "z hakiem" uwzględniono wszelką infrastrukturę towarzyszącą czy tylko "gołą" linię.

Nie znam planowanego przebiegu obu "pilickich" linii.Trzeba by posiedzieć nad mapą i sprawdzić czy da się je poprowadzić zawile w granicach rozsądku, unikając budowania "kolei andyjskiej-bis".

p.s. Włodowice odpadły bo nikt w XIXw. nie przypuszczał,że Admin tam zamieszka :mrgreen:

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 17:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
alkosander napisał(a):
Za 3 800 000 przedwojennych złotych można było zakupić 16 czołgów 7TP albo 9 samolotów "Łoś".

Trzeba było przestawić się na produkcję wojskową np papier dla tajnych kancelarii WP to i kasa by się znalazła :mrgreen:
Linia kolejowa Zawiercie -Poręba co prawda strategicznie była finansowana z funduszy dla bezrobotnych ale częściowo wspomogła finansowo jej budowę fabryka SMP z Ameryki . Było to możliwe skuli uruchomienia tutaj produkcji moździerzy(bynajmniej nie kuchennych) to i w czasach ogólnej "bidy" kasa się znalazła.

P.S.
Dla tych co innych map nie oglądają info: Nieganowice to Niegowonice.

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 19:14 

Dołączył(a): 08 lut 2005, 10:43
Posty: 9148
Lokalizacja: Włodowice
Pomocne może być dzieło Alferka - http://alferek.republika.pl/3d/jura3d5.htm choć przydałby się interesujący w tym temacie fragment w większej skali

p.s.
Można się też bawić Geoportalem (ale trzeba by kleić mniejsze kawałki, bo widok ogólny nie wychodzi najlepiej), albo metodą prób i błędów rysować trasy w programach/na stronach generujących profil trasy.

_________________
JuraPolska.com - z nami poznasz Jurę - usługi przewodnickie, wycieczki piesze, rowerowe po Jurze K-Cz; spływy kajakowe Pilicą, Liswartą, Nidą.
Kajakiem, pieszo, rowerem między Wartą, Nidą i Pilicą - blog wycieczkowy.
Towarzystwo Jurajskie


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 20:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Alem się dzisiaj rozpisał(przecież to nie pełnia księżyca).
Przez wiele lat leżała sobie na pólce gazeta. Kiedy niedawno ponownie po nią sięgnąłem zobaczyłem,że
na jednej ze stronek papierowych znajduje się portrecik projektanta zawierciańskiego dworca.
Z jurajskiego wątku to z rajzów podlesickich zapamiętałem czas budowy CMK . Najpierw zaskoczenie z objazdów przez Zawiercie( budowa wiaduktu) a jak dojechaliśmy do Kotowic to przejazd po wertepach też obok budowanego wiaduktu.
Wracając do dworca w Zawierciu to intrygowały mnie słupy podtrzymujące dach na peronie.
Dopiero jeden z korzennych zawiercian w Dąbrowie uświadomił mnie ,że słupy owszem stare ale przywieziono je z Katowic ze starego dworca, kiedy budowano dworzec gierkowski.


Załączniki:
domaniewskia.jpg
domaniewskia.jpg [ 101.83 KiB | Przeglądane 7723 razy ]

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 sty 2014, 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2008, 03:33
Posty: 319
Lokalizacja: Niegowonice
Witam,
Zawsze się zastanawiałem jaką rolę w dzisiejszym podziale administracyjnym odgrywałyby Niegowonice, gdyby doszło do realizacji tych planów. Może bylibyśmy siedzibą gminy? Pytanie, czy wyszłoby nam to na dobre :mrgreen:
Z drugiej strony, tuż za moim płotem była odnoga linii „łazowskiej”, którą wywieziono stąd cały pokład żwiru - podobno na budowę portu w Gdyni. Najstarsi mieszkańcy wspominali, jak to ich ojcowie najmowali się do dobrze płatnej pracy przy budowie nasypu kolejowego. Zadanie nie było łatwe, po trzeba było przebić się przez zbocze góry „Lipowa”, a następnie zrobić nasyp w kierunku Niegowoniczek. Podobno wszystkie prace wykonywane były ręcznie, bez użycia ciężkiego sprzętu. Budowę zrealizowano wzorowo, bo część nasypu służy po dziś dzień jako droga powiatowa, a pozostała jako droga gminna. Był nawet most kolejowy koło zalewu w Łazach, który przetrwał do lat 50-tych. Mam gdzieś jego foto.

Szczerze mówiąc, do tej pory nie znalazłem dokumentów na temat tego torowiska – z drugiej strony jakoś specjalnie nie szukałem. Może Wy na coś wpadniecie?


Załączniki:
niegowonice 1933.jpg
niegowonice 1933.jpg [ 118.62 KiB | Przeglądane 7685 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 498 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 34  Następna strona

Teraz jest 28 mar 2024, 12:01


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 51 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL