Teraz jest 29 maja 2024, 23:02




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 493 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 04 lis 2020, 21:05 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Ja już nie pytam o granicę. To jest granica Księstwa Siewierskiego w 1337. Wtedy wchodziło ono w skład Księstwa Bytomskiego. Już to sprawdziłem.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 04 lis 2020, 22:47 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Zbigniew Oleśnicki w 1443 przesunął granicę na wschód. Mógł to zrobić bo był biskupem. Ale wcześniej granica Śląska i Małopolski przbiegała nawet nie wzdłuż Przemszy, a wręcz działu wodnego. I proszę mi więcej nie pisać o kolei, nieaktualnych mapach itp. Ja tylko pokazuję zmienność granicy na tym odcinku.


Załączniki:
_01_mapa_2.jpg
_01_mapa_2.jpg [ 76.81 KiB | Przeglądane 10932 razy ]
Ksiestwo_siewierskie.jpg
Ksiestwo_siewierskie.jpg [ 71.78 KiB | Przeglądane 10934 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 05 lis 2020, 18:34 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Mam takie dziwne pytanie. Na górze Birów dokonano rekonstrukcji bastionów sposobem " na zakładkę" (pierwsze zdjęcie). A dlaczego nie inaczej?


Załączniki:
images (1).jpeg
images (1).jpeg [ 9.59 KiB | Przeglądane 10910 razy ]
images.jpeg
images.jpeg [ 4.87 KiB | Przeglądane 10910 razy ]
pobrane (2).jpeg
pobrane (2).jpeg [ 7.12 KiB | Przeglądane 10910 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 22 lis 2020, 11:58 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
Rybak napisał(a):
Natknąłem się dziś na dość dziwną informację.
Otóż w lipcu 1940 roku do zamku Ogrodzieniec przybył niejaki Standartenfuhrer Hans Schleif - archeolog działający z ramienia Deutsches Ahnenerbe e. V. (nazistowskiej organizacji badawczej zajmującej się Pradziejami Spuścizny Duchowej Przodków). Miał za zadanie nie tylko dokładne zbadanie zamku, ale przede wszystkim odtworzenie brakującej inskrypcji Seweryna Bonera znajdującej się jeszcze w 1914 roku nad bramą wjazdową. O istnieniu owego napisu poinformował go SS-Obergruppenfuhrer Wilhelm Reinhard, który zapisał tę informację w swoich pamiętnikach z okresu Wielkiej Wojny.
Czy na bramie wjazdowej istnieje dziś jakiś napis?


Jak wynika ze zdjęcia, zamieszczonego na facebooku na profilu "Fugasówka", w Zamku Ogrodzieniec były/bywały w 1940 roku ważniejsze osobistości nazistowskich Niemiec niż archeolog Schleif:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... &__tn__=-R


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2021, 22:38 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Korzystając z chwilowej przerwy w dysputach genealogicznych chciałbym zapytać, gdzie na poniższej mapie z 1819 jest miejscowość Wysoka? Byłem tam dziś. W Ciągowicach też :P


Załączniki:
Trzebika 1819.png
Trzebika 1819.png [ 320.06 KiB | Przeglądane 10320 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 08 sty 2021, 10:58 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
W odpowiedzi na Twoje pytanie mam pewną koncepcję.

Twórca mapy miał zapewne jakiś brudnopis, a w nim obok siebie dwie, łudząco podobne, nazwy – Wisolka (słynna z przemieszczania się po mapach i w terenie Wiesiółka) oraz Wysoka.
Artysta, tworząc tę mapę, mógł nieco nadużyć płynów wpływających (nomen omen) na ostrość widzenia. Gdy naniósł jedną miejscowość, jego przemęczony wzrok rozjechał się był i ów kartograf-artysta ujrzał dwie nazwy. Uradował się, chłopina, że ten fragment dzieła jest już gotów i więcej doń nie wracał.

Ale, ale … gdy tak patrzę na tę mapę i porównuję z innymi, to dochodzę do wniosku, że na niej widnieje raczej Wysoka. Wiesiółka bowiem leży nad Mitręgą (przynajmniej na mapach z końca XVIII wieku), a na tej Twojej wybrakowanej mapie nie ma miejscowości nad rzeką, lecz na północ od niej.

Masz jeszcze jakieś pytania? :wink:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 sty 2021, 17:25 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Mam ! :mrgreen:
Oczywiście Kasiu masz zapewne rację. Jest to bowiem Mapa Geologiczna Górnego Śląska i peryferie zostały potraktowane (chyba) po macoszemu. I zgadzam się z Tobą, że zaznaczono Wysoką nazywając ją Wiesiółka.
A w ogóle to byłem dziś w Niegowonicach. Dla malkontentów mam zdjęcia ( mogę wysłać na maila, bo tu nie umiem ich zmniejszyć) ZIMOWE. ! Dużo śniegu i słońca.
I teraz muszę się uderzyć w pierś i zakrzyknąć MEA CULPA ! :evil:
Dziś (dopiero) skonstatowałem, że dopuściłem się fleksyjnego błędu.
Wszystkich za to przepraszam.
Otóż w języku łacińskim przyimek "cum" - "z" wystepuje zawsze z ablativem.
Forma tego przypadku dla rzeczownika "villa" jest taka sama jak w nominativie.
Tymczasem w oryginale zapisu Jagiełły bezczelnie sterczy "villis" :!:
Cóż to jest takiego? Ano ... LICZBA MNOGA od formy "villae".
Oczywiście smar orzekłby, że skryba królewski był tępy i pisał co chciał.
Ja jednak zakładam, że forma jest poprawna.
Co z tego wynika? Ano to, że już w 1386 roku Wiesiółek było nieopodal więcej, chyba że ktoś z Was zna inne wyjaśnienie ? :P

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 08 sty 2021, 18:00 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Nie zdążyłem edytować... słowo "villis" może dotyczyć nie tylko Wiesiółki, ale też pozostałych wsi jak Neganowycze i Wissoka. Ale wtedy wcale nie oznaczałoby to, że fortalitio jest akurat w Wiesiółce, a jedynie gdzieś na "pasie" wytyczonym przez owe miejscowości. :wink: Gdzieś między Niegowonicami, a Wysoką.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 08 sty 2021, 23:23 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
Rybak napisał(a):
I zgadzam się z Tobą, że zaznaczono Wysoką nazywając ją Wiesiółka.

Trzeba węglem w kominie zapisać : Rybak się ze mną zgadza :shock:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 sty 2021, 20:07 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Opis granic Księstwa Siewierskiego wyjęty z książki Maurycego Dzieduszyckiego pt. "Zbigniew Oleśnicki":
29 grudnia 1443 Cieszyn.
"Opisanie granic Kstwa Siewierskiego, które zaczynając się około miasta Mysłowic gdzie Brynica wpada do Przemszy idą z rzeką Brynicą w górę aż do drogi publicznej prowadzącej do Cynkowa. Tu opuszcza granica wzmiankowaną rzekę i zostawia ją na prawo w Kstwie Siewierskim, a ciągnie się ową drogą aż do kopca dalej będącego, od tego do dwu kopców, i aż do rzeki Malpudew, dalej do lasu Jawor i do wielkiego kopca w tym lesie. Ztąd do innego kopca zwanego Pieniądz i do rzeki Kamienicy, dalej do rzeki Warty, do rzeczki Ciszówka i do miejsca zwanego Ciszowa studnia. Ztad prosto do rzeczki Niweczka, dalej do strumyka Nidzica. Od tegoż do Zimnej Wódki, nuż do rogu Ciszkowa (angelum ciszkonis), od niego do Dąbek, potem do Koszy, do kamienia Dupny, i aż do Wielkiego Wału. Ztąd do rzeczki Trzebiczki i nazad do Czarnej Przemszy, aż do miejsca kędy wpada do rzeki Brynicy"

Nic z tego nie wiem. Poza Wielkim Wałem i Dupnym Kamieniem. Wiem, że zabrzmiało to kretyńsko ale napisałem serio

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 14 sty 2021, 09:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Tutaj wcześniejszy opis granicy nie wiem czy ty czy w książce zmieniona nazwa Mała Panew.
W roku 1274 został zawarty pokój pomiędzy księciem opolskim Władysławem i krakowskim Bolesławem Wstydliwym. Wtedy też została ustalona granica pomiędzy Małopolską a Śląskiem. W okolicach Niwek( dzisiaj dzielnica Poręby ) biegła ona od rzeki Warty wzdłuż potoku Ciszówka pozostawiając wieś o tej samej nazwie w ziemi krakowskiej aż do jego źródła( studnia) , następnie odbiegała w prawo do potoku „Niweczka”( reformator wspólczesny geografii nazwał potok Będuski), dalej z biegiem potoku „Rudzica”( wypływający spod Żelisławic- twoja Nidzica) stąd do następnego o nazwie „Zimna Wódka”( chyba Czarna Przemsza) następnie do zakola „Kruszkona” dalej do „Dąbka” i „Rozkoszy”oraz kamienia zwanego wówczas „Dupny”( czy faktycznie chodzi o głaz czy jakąś skałę pomiędzy Krzemienda -Poręba a Wałami) i „Wielkiego Wału” następnie potoku „Trzebyczka” aż do jego ujścia do Czarnej Przemszy i stąd do Brynicy. Na mojej wysokości granica to pokrywa się z granicą powiatu zawierciańskiego.

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 sty 2021, 12:13 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
O dzięki !
Przepisałem tekst dosłownie. Jedyna różnica jest taka, że w transkrypcji łacińskiej jest "Dambek" zamiast "Dąbek".
Oczywiście w dalszym ciągu nie wiem, gdzie miałyby być ów wyżej wymieniony i "Rozkosz vel Kosze".

Patrząc od południa czyli Mirzowic (Chruszczobród Piaski) rzeka Mitręga w pewnym momencie (na północ od młyna Borowiec) zmienia kierunek z NS na WE. I na tym "kolanie" od wschodu wpływają do niej dwie strugi. Właściwie jedna, ale połączona nieco na wschód z dwóch innych.
Jedna z tych "dwóch" płynie z północy, od strony Poręby, druga - ze wschodu, od Ciągowic.
Porównując z mapą województwa krakowskiego z 1788 Dupny Kamień winien się znajdować na prawym brzegu tej ostatniej. Szukałem, ale na razie nie znalazłem. Potem granica Księstwa wykręca na wschód ( czyli na południe od opustoszałego przysiółka Zazdrość) i dochodzi do Wielkiego Wału, którego nie utożsamiałbym z osiedlem Wały, a raczej z wielką (chyba wydmową) formacją.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 14 sty 2021, 16:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Trochę sobie odpusciłem ten temat( za dużo tego). Znam miejsce, które wg mnię będzie albo Dąbek albo ten " brzydki" kamień a potem drogą eliminacji zostanie tylko jedno do wyjaśnienia. No i kluczem Mirzowice.

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 sty 2021, 22:05 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
@młody - dziękuję za Twoje ostatnie z(a)danie w tej dyskusji. Dało mi dużo do myslenia :!:
Nie wiem, czy jest tu ktoś, kto chciałby odpowiedzieć na moje pytanie.
Czy jest możliwe, że wieś Wysoka dawno, dawno temu nie znajdowała się w miejscu, w którym jest obecnie :?:

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 23 sty 2021, 11:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 gru 2006, 20:13
Posty: 1487
Dawniej mówiło się, że ktoś strzela albo patrzy zza węgła. Te charakterystyczne miejsca w granicy znajdowały się w miejscach gdzie był węgieł. Pomiędzy Gołuchowicami a Mirzowicami był potrójny węgieł dochodziła granica z Porębą jak Trójkąt Trzech.... Przed I WŚ stały tam trzy słupki graniczne . Tam też bojowcy z PPS ukryli zdobyte w fabryce w Porębie pieniądze . Szukali, szukali... potem przez kilkadziesiąt lat ale nie znaleźli. Ostatni poszukiwacze skarbów pod koniec lat czterdziestych XX w. nie mogli odszukac trzeciego słupka( może pierwszego albo drugiego) :P

_________________
Woody Allena cenię za specyficzne poczucie humoru
Wojciecha Pokorę również za nazwisko cenię.


Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 493 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 29, 30, 31, 32, 33  Następna strona

Teraz jest 29 maja 2024, 23:02


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL