Teraz jest 20 maja 2024, 21:57




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 318 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 05 sty 2014, 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2008, 03:33
Posty: 322
Lokalizacja: Niegowonice
W sumie to jurajska motoryzacja, więc zapytam: ostatnio wpadło mi w ręce pokwitowanie, wystawione przez pewnego nabywcę zarządowi pewnego OSP. Chodzi o wpłacenie sumy 1800 zł za kupno „motoropompy firmy Dajmo” . Niestety nie ma daty na pokwitowaniu, lecz przypuszczam, że będzie to koniec lat 60-tych XX w.

Zaintrygowała mnie ta „motoropompa” bo widziałem jedyny element jaki z niej został tj. drewniane koło okute żelazem o średnicy ok.1,5 m. Robi ono wrażenie. Ustaliłem również, że „motoropompa” przewożona była na jednej osi (drugiego koła brak – podobno zrobiono z niego jakiś żyrandol w restauracji czy coś podobnego), miała solidną ramę stalową oraz silnik spalinowy.
Szukałem w necie i nic na temat takiej „motoropompy” nie znalazłem. Może jednak znajdą się na tym forum eksperci z zakresu jurajskiego pożarnictwa i naświetlą mi jak to urządzenie mogło wyglądać?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 sty 2014, 13:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Pewnie chodzi o motopompę. Oprócz przenośnych używane były większe, na dwukołowym wózku, ciągniętym przez konie lub holowanym za samochodem pożarniczym. W zestawie były od razu węże tłoczne na zwijadłach i ssawne,ze względu na sztywność przewożone w prostych odcinkach.Cały zestaw widać na "niejurajskim" zdjęciu poniżej. Nazwa producenta nic mi nie mówi. Być może w zapisie została przekręcona ale i tak nie mam żadnych skojarzeń.


Załączniki:
picture13a.jpg
picture13a.jpg [ 51.62 KiB | Przeglądane 16032 razy ]

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 06 sty 2014, 17:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 mar 2008, 03:33
Posty: 322
Lokalizacja: Niegowonice
Zgadza się, chodzi zapewne o motopompę jednak na pokwitowaniu napisano "motoropompa" :) Tak na oko koło jest dwukrotnie większe od tego na zdjęciu. Przy najbliższej okazji postaram się zrobić fotę.
Kurcze szkoda, by się zmarnowało...

Postaram się jeszcze pogadać z jakimś "emerytowanym" strażakiem z tego OSP, może dowiem się czegoś więcej...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 kwi 2014, 13:43 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
W trakcie poszukiwań szynków i austerii, wędrując po internetowych peryferiach Jury natknąłem się na poniższe zdjęcie... Co to za marka?


Załączniki:
trzebinia.jpg
trzebinia.jpg [ 252.88 KiB | Przeglądane 15852 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 18 maja 2014, 22:55 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Autobus linii Wieluń - Częstochowa. niestety nie znam dokładnej daty..
mam też zdjęcia starych pociągów, ale nie wiem czy to pasuje do tematu..


Załączniki:
autobus.jpg
autobus.jpg [ 8.72 KiB | Przeglądane 15755 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 19 maja 2014, 12:34 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Wieluńska Kolej Dojazdowa - wąskotorówka o rozstawie szyn 750 mm. Otwarta 13 listopada 1896. w 1899 rozbudowana o połączenie z Zawisną - wtedy punktem granicznym. W 1917 roku liczyła 82 km. Obecnie nie istnieje
PS : Smar. przykro mi , ale czasem nie udaje mi się powiększyć fotek. będę się starał


Załączniki:
w k 1.jpg
w k 1.jpg [ 10.04 KiB | Przeglądane 15725 razy ]
w k 2.jpg
w k 2.jpg [ 10.13 KiB | Przeglądane 15725 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 23 maja 2014, 19:43 

Dołączył(a): 24 wrz 2005, 15:07
Posty: 1056
Lokalizacja: Myszków
jeśli dobrze pamiętam to kiedyś było o tej kolejce w "Młodym Techniku" (lata 80. kiedy ją likwidowano), a niedawno wyszła książka "Kolej wąskotorowa Wieluń-Praszka-Olesno"


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 29 cze 2014, 05:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Wczoraj przystanek w Pilicy miał rajd starych samochodów. Więcej zdjęć


Załączniki:
40.jpg
40.jpg [ 74.73 KiB | Przeglądane 15455 razy ]
juraklasycznie.jpg
juraklasycznie.jpg [ 30.96 KiB | Przeglądane 15455 razy ]
P6280136.jpg
P6280136.jpg [ 106.87 KiB | Przeglądane 15455 razy ]
P6280137.jpg
P6280137.jpg [ 122.75 KiB | Przeglądane 15455 razy ]

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 28 lip 2014, 09:17 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
budynek starostwa w Olkuszu w latach 30-tych ubiegłego stulecia. Niestety nie znam się na markach samochodów...


Załączniki:
218859468_400.jpg
218859468_400.jpg [ 86.21 KiB | Przeglądane 15323 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 wrz 2014, 16:19 

Dołączył(a): 01 wrz 2014, 19:55
Posty: 3
Rybak napisał(a):
Moze daloby rade ustalic to po numerze rejestracyjnym. Choc nie wiem do jakiego wykazu nalezaloby zajrzec. Ale wtedy nie bylo ustawy o ochronie danych osobowych. Zarzadzenie Ministra Komunikacji z 1937 roku wprowadzalo literke i 5 cyfr, z ktorych dwie pierwsze oznaczaly wojewodztwo...

Wiem, że istnieje fotografia samochodu A25-181, postaram się ją zeskanować...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 wrz 2014, 16:21 

Dołączył(a): 01 wrz 2014, 19:55
Posty: 3
brasero napisał(a):
Rybak napisał(a):
Moze daloby rade ustalic to po numerze rejestracyjnym. Choc nie wiem do jakiego wykazu nalezaloby zajrzec. Ale wtedy nie bylo ustawy o ochronie danych osobowych. Zarzadzenie Ministra Komunikacji z 1937 roku wprowadzalo literke i 5 cyfr, z ktorych dwie pierwsze oznaczaly wojewodztwo...

Wiem, że istnieje fotografia samochodu A25-181, postaram się ją zeskanować...

A25-131 oczywiście, mój błąd


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 wrz 2014, 17:00 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Rozumiem, że nastąpił błąd w decyfracji. ale może warto zamieścić owo zdjęcie... albo przynajmniej spróbować ustalić do kogo należał pojazd. W każdym razie dziękuję za staranie. :D Tajemnica tego samochodu jest do dziś niewyjaśniona...

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 wrz 2014, 18:31 

Dołączył(a): 01 wrz 2014, 19:55
Posty: 3
Rybak napisał(a):
Rozumiem, że nastąpił błąd w decyfracji. ale może warto zamieścić owo zdjęcie... albo przynajmniej spróbować ustalić do kogo należał pojazd. W każdym razie dziękuję za staranie. :D Tajemnica tego samochodu jest do dziś niewyjaśniona...

Fotografia jest z początków obowiązywania nowych tablic, bo, i to duża rzadkość, na jednym zdjęciu widać stare i nowe rejestracje. W mojej ocenie jest to lipiec sierpień 1937. Miejsce jest charakterystyczne, lokalsi będą myślę wiedzieć gdzie to. Samochód ten jak i pozostałe na zdjęciu były pewno rejestrowane na "administrację dóbr", choć niewykluczone, że ten A25-131 był zarejestrowany na hrabiego (nie wiem jaki to dokładnie model, ale to stare auto, które może ktoś z Państwa widział na zdjeciach ze starym typem "blach")
Link: http://s22.postimg.org/qjkk5hd69/IMG_20 ... 172816.jpg

Obrazek

Proszę umieścić zdjęcie na forum.

Zrobione / Robert


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 wrz 2014, 17:11 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Przegadałem temat z różnymi znawcami starych samochodów na polskich drogach w okresie międzywojennym. Na 99% to jest Tatra. I... być może wcale nie nastąpił błąd w odczytaniu numeru. Raczyńscy mieli Tatrę w swojej stajni, numer pochodzi z prasy, a samochód - jak wiadomo - spalił się doszczętnie. Być może to zdjęcie jest bardzo ważne w jurajskim kontekście :!:

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 28 wrz 2014, 19:42 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Trzeba jednak cholernie uważać na podawane źródła. Prawdziwi Historycy mogą je szybko podważyć i robi się bieda.. :(
Mimo wszystko starałem się odnaleźć owo lotnisko w Zrębicach i dowiedzieć się jakie samoloty latały nad Jurą w pierwszych dniach września 1939. Oczywiście posługiwałem się źródłem uznanym za fałszywe, i faktycznie - polubiłem ostatnio to słowo - lotniska były wtedy dwa. W Sosnowcu i ... ZARĘBICACH pod Przyrowem. 26 Eskadra Towarzysząca Armii Kraków posiadała wtedy 7 samolotów Lublin XIII D i 2 łącznikowe RWD-8

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 318 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22  Następna strona

Teraz jest 20 maja 2024, 21:57


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL