Teraz jest 13 kwi 2024, 09:57




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 mar 2009, 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Bardzo ciekawe miejsce, czy słyszał ktoś o tym miejscu więcej niż ja znalazłem, lub ma jakieś zdjęcia?

Cytuj:
Niemi świadkowie historii: Kwiecinek



Po prawej stronie drogi z Kwaśniowa do Pilicy, tuż za Gliniankami, leży wzgórze o popularnej nazwie Kwiecynek. Chociaż od dawna używa się powszechnie tej nazwy, to jednak prawidłowa jego nazwa brzmi Kwiecinek i dlatego w dalszej części niniejszego opisu będę używał nazwy urzędowej Kwiecinek. Na szczycie wzgórza sterczy skała o dawnej nazwie Kwiatek, a górne połacie wzgórza przed zalesieniem tonęły w kwiatach. Prawdopodobnie nazwa Kwiecinek pochodzi od zalegającego wzgórze kwiecia, która dopiero później została zniekształcona. U podnóża skały od strony północnej jest niewielka grota, a pod szczytem skały widać zasypane ziemią fragmenty grobu wybitego w skale i resztki muru z kamienia i cegły na wapnie, systematycznie niszczone przez wandali - poszukiwaczy skarbów. Kwiecinek został zalesiony w latach 1959 -1960 i miejsce to jest pokryte zaroślami i lasem. O Kwiecinku pozostały tylko legendy, a oto jedna z nich:

Młoda dziedziczka z Kwaśniowa zakochała się w polskim rycerzu z wzajemnością. Rodzice panny byli przeciwni temu związkowi, gdyż kandydat na męża córki był biednym rycerzem i nie pochodził ze stanu ziemiańskiego. Młodzi wbrew woli rodziców spotykali się na wzgórzu Kwiecinku. Rodzice dziewczyny nie mogąc w żaden sposób temu zapobiec, postarali się o innego kandydata bogatego obcokrajowca, którego jednak córka nie zaakceptowała. Młodzi kochankowie nadal spotykali się ze sobą na wzgórzu obok skały Kwiatek. Nie widząc innego wyjścia, rodzice pogodzili się z zaistniałą sytuacją i wyrazili zgodę na małżeństwo córki z rycerzem. Zięć okazał się człowiekiem mądrym i nadzwyczaj przedsiębiorczym. Cała rodzina żyła w zgodzie i w dostatku. Mała Lucynka była pociechą całego domu, a najbardziej cieszyli się z wnuczki dziadkowie, bo ją bardzo pokochali. Nagle szczęście rodzinne zakłóciły wypadki nadzwyczajne. Napoleon przygotowywał wyprawę na Moskwę. Młody dziedzic, jako rycerz dzielny wyruszył na wojnę. Po kilku latach powrócił z wieloma ranami i nadwątlonym zdrowiem. Po powrocie długo chorował i po pewnym czasie zmarł. Jego żona po tych przeżyciach również podupadła na zdrowiu i niedługo zmarła. Życzeniem młodych było, aby ich pochować razem na Kwiecinku obok skały o nazwie Kwiatek w miejscu, gdzie odbywały się ich spotkania.

Rodzice spełnili życzenie młodych i pochowali ich na Kwiecinku w grobie wydrążonym w skale. Jednak myśl o samotnym grobie na wzgórzu wśród lasów nie dawała im spokoju. Zbudowali więc kaplicę z pustelnią, w której zamieszkał pustelnik i opiekował się grobem. Szczyt wzgórza z kaplicą i pustelnią został otoczony kamiennym murem. Z czasem trumny przeniesiono do Cieślina i umieszczono w krypcie pod kaplicą. Odeszła również Lucynka, jedyna pociecha dziadków, która spoczywa razem ze swymi rodzicami w Cieślinie.

Cieślin w owym czasie wchodził w skład dóbr Kwaśniowa i był własnością dziedziców kwaśniowskich. Kaplica (kościółek) w Cieślinie wybudowana była w 1765 r. z drewna modrzewiowego i stała w tym miejscu do 1918 r. Fundatorem kaplicy był ksiądz Walenty hrabia Męciński z Kurozwęk - ówczesny dziedzic Kwaśniowa i Cieślina (AP Kraków - Wawel. TCN, sygn. 28, s. 1291 - 1310). W 1918 r. kaplica została rozebrana, a na jej miejscu wybudowano kościół. Krypta i trumny pozostały nienaruszone.

Nieżyjący już mieszkaniec Kwaśniowa Górnego Roman Smętek twierdził, że w końcu lat dwudziestych ubiegłego wieku, podczas układania posadzki w kościele w Cieślinie, przez istniejący w środku nawy właz schodził do krypty i widział dwie trumny miedziane, w tym jedną uszkodzoną. Otwór ten na polecenie księdza proboszcza zabetonował i na całej powierzchni nawy ułożył posadzkę. Jednak Kwiecinek to nie tylko legendy. Opis dóbr Kwaśniowa z 1837 r. przedstawia go jak niżej: "Pustynia zwana Kwiecinek w odległości 1/8 mili od folwarku Kwaśniów w lesie opasana naokoło murem z kamienia na wapno w czworobok obejmującym długości łokci 160 a wysokości łokci 4 i 1/2, przy którym jest drzwi dwoje sztachetowych na zawiasach i hakach żelaznych, ale już cokolwiek popsute i jednego haka dużego brakuje.

Dom mieszkalny dla pustelnika z kamienia na wapno mossive murowany z kominem murowanym na dach wyprowadzonym, dach cynkowy tylko 2 szory naokoło są gontami pokryte, długości 10, szerokości 7 i 1/2, a wysokości 4 i 1/2 łokci mający - w stanie średnim, bo dach już cokolwiek zepsuty. Drzwi od tego z tarcic pojedyncze stolarskiej roboty na zawiasach i hakach żelaznych, ale w tym brakuje zamka, okno nie otwierane zepsute, pieca brakuje, komin kopiasty, podłoga z tarcic i sufit zwyczajny już zły. Obok tegoż domku kapliczka z kamienia na wapno murowana w sześcian stawiana - do tej drzwi z tarcic pojedyncze stolarskiej roboty na zawiasach i hakach żelaznych z zamkiem francuskim i kluczem, posadzka z kamienia ciosanego, sklepienie zwyczajne tynkowane, okno, na którym malowane różne osoby, dach cynkowy.

Grób w skale wybity z szyją z kamienia na wapno wymurowany sklepiony, do szyi odrzwia dębowe a do grobu drzwi pojedyncze dębowe na zawiasach i hakach żelaznych" (Sąd Rej. Wydz. V Ksiąg Wiecz. w Olkuszu, Nr Rep 65 (Zbiór dokumentów), Akt zajęcia Nr 357 z dnia 27 lutego / 11 marca 1837 r. [W:] Protokół zajęcia dóbr Kwaśniowa z przyległościami Cieślin i Hucisko na sprzedaż do przymusowego wywłaszczenia).

Oceniając stan budowli i ich zaniedbanie, stan drzwi w otworach muru od wschodu i stan domu dla pustelnika, można przyjąć, że obiekt ten przetrwał już dłuższy okres czasu. Prawdopodobnie w czasie dokonanego w 1837 r. opisu stał już pusty, przez nikogo nie zamieszkany. O powstaniu obiektu, fundatorach i jego upadku źródła historyczne nie wspominają.

W 1859 r. jest wzmianka w artykule trzecim aktu sprzedaży-kupna o ewentualnej potrzebie rozebrania części muru egzystującego, po zabudowaniu pustelnika pozostałego (tamże).

Ostatecznie mur został rozebrany przez Austriaków w czasie działań wojennych w 1914 r., a uzyskanym z rozbiórki kamieniem utwardzono drogę od Glinianek do kapliczki na Borach (Relacja Bronisława Oruby i innych starszych osób).


Cytat pochodzi ze strony ilkus.pl, z działu Kapliczki, figury, krzyże na terenie parafii Kwaśniów


W książce o Olkuszu znalazłem jeszcze taki fragment:
...wszak w pobliżu jest wzgórze Kwiecynek, na którym miał się kiedyś znajdować klasztor; spotyka się tu jakieś dziwne kopce, których pochodzenie miejscowa ludność wywodzi od tatarskich najazdów...


Na mapie:

Obrazek
źródło: sp.olkusz.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 11 mar 2009, 13:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 09 maja 2007, 12:30
Posty: 3881
Lokalizacja: Pilica
Jest inna,bardziej ponura wersja tej legendy zamieszczona w Echu Klucz (str.2) Spotkałem się też gdzieś z wersją,według której ta wspomniana w gazecie samobójcza śmierć kochanków miała miejsce na smoleńskim zamku.Podobno skoczyli do zamkowej studni.Gdzie o tym czytałem nie pamiętam.Trzeba by trochę pogrzebać w notatkach.

_________________
Idiotów na świecie jest mało, ale są tak sprytnie rozstawieni że spotykasz ich na każdym kroku...

Towarzystwo Jurajskie
http://www.jura-pilica.com


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 11 mar 2009, 14:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Bardzo dziękuję. Jeśli możesz, to poszukaj.

A masz zdjęcia z tego miejsca?


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 14 mar 2009, 21:27 

Dołączył(a): 04 sty 2009, 19:36
Posty: 134
Lokalizacja: katowice
Kurde bardzo ciekawy temat !!-widze markpm ze cos chyba ruszyles z historią okolic kwasniowa czyzbys mial jescze jakies inne rewelacje w zanadrzu!!?? (wyslalem ci maila):najbardziej zaciekawila mnie ta informacja o kopcach ,jak wiadomo w calej polsce miejscowa ludnosc uwaza nieraz rózne kurchany za tatarskie mogily ...bylem na tym wzgorzu bardzo dawno temu (zwiedzajac nieduze schronisko skalne ktore sie tam znajduje)ale ani kopców ani sladow po jakiejś budowli nie widzialem.warto tam chyba zajrzeć dokladnie.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lip 2009, 11:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 maja 2008, 22:26
Posty: 2472
Lokalizacja: Będzin
I był tam ktoś sprawdzić ten teren dokładniej?

_________________
Moja Strona:
https://www.youtube.com/channel/UCWDZp- ... _Wcv1s9WzQ


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 11 lut 2011, 14:46 

Dołączył(a): 04 sty 2009, 19:36
Posty: 134
Lokalizacja: katowice
kiedyś dawno.....nic nie znalazłem .


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 lut 2011, 17:29 

Dołączył(a): 02 sty 2008, 20:49
Posty: 631
Lokalizacja: Dupice
Po wspomnianych wyżej faktach nie ma żadnego śladu w terenie. Byłem tam ok. 2 lata temu, mam niedaleko działkę. Nie ma kopców, nie ma muru (nawet jego resztek) jest tylko samotna skała w lesie.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 lut 2011, 17:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Przy schronisku widziałem kawałeczek cegły, jednak nie musiał on pochodzić akurat z grobu.

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 12 lut 2011, 00:25 

Dołączył(a): 29 mar 2010, 12:45
Posty: 58
w googlach: walenty hrabia męciński z kurozwęk i wśród kilku stron wyskakuje opracowanie dziejów Kwaśniowa. czad. a próbowałem to sam poskładać ale przerastało mnie... opis jest długi to nie będę wklejał, chyba że moderator zachęci.
A może forumowicze mają cynk co do tego gdzie stał dwór drewniany w kwaśniowie?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2011, 00:30 

Dołączył(a): 29 mar 2010, 12:45
Posty: 58
i jeszcze pytanie. czy ktoś dotarł do opisu tego dworu z 1769 roku? podobno w tym opisie jest wymieniona wieża obronnoo mieszkalna. ale ją widzimy. ciekawe gdzie stał dwór?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 mar 2012, 21:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Na starej mapie znalazłem zaznaczone "coś" na Kwiecynku - czyżby dawna pustelnia?

Załącznik:
kwiecynek.jpg
kwiecynek.jpg [ 244 KiB | Przeglądane 14579 razy ]

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 22 mar 2012, 23:38 

Dołączył(a): 02 sty 2008, 20:49
Posty: 631
Lokalizacja: Dupice
Ciekawa mapa. Kwadrat na Kwiecynku nie został chyba nałożony przypadkiem. Tylko coś duże to założenie, lub zostało źle zeskalowane. Młyn Stoki nazywa się Łachy i odwrotnie. W okolicy kapliczki "partyzanckiej" widać zaznaczone wyraźnie 3 domy. Ale wieś ta opustoszała na początku XIXwieku, natomiast rysowanie pokazuje, że mapa jest dużo młodsza (wg mnie druga połowa XIX wieku) Wydaje mi się, że ta mapa została pisana na podstawie dużo starszego źródła.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 mar 2012, 16:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3645
Faktycznie duże, porównując np Ogrodzieniec z tej samej mapy.

Pozostałe arkusze pochodzą z okolic 1915 roku. Tu pełna mapka:

http://www.mapywig.org/m/German_maps/18 ... 400dpi.jpg

za: http://igrek.amzp.pl/11165

Karte des Westlichen Russlands 1:100 000
plik KdwR_E40_Olkusz_400dpi.jpg (10.2 MB)
tytuł mapy Olkusz

Skasowałem załącznik bo trochę za ciężki był i dodałem linki do pobrania z arch. zewn. /Michał

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 maja 2013, 14:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 gru 2009, 10:42
Posty: 1231
Lokalizacja: Klucze, Ryczowek
Paweł Półkoszek napisał(a):
i jeszcze pytanie. czy ktoś dotarł do opisu tego dworu z 1769 roku? podobno w tym opisie jest wymieniona wieża obronnoo mieszkalna. ale ją widzimy. ciekawe gdzie stał dwór?

Tutaj masz opis dworu z 1769 roku:
http://tnij.org/vt11
Poszukaj w tekście.

_________________
http://www.oruba.pl
http://www.ryczowek.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 maja 2013, 19:02 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Fragment słownika geograficznego 1889 i mapy 1839


Załączniki:
cuda nie widy.png
cuda nie widy.png [ 138.43 KiB | Przeglądane 13417 razy ]
kw.png
kw.png [ 17.79 KiB | Przeglądane 13417 razy ]

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 22 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Teraz jest 13 kwi 2024, 09:57


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL