ciąg dalszy sprawy, korzystam z
innego forum
Interpelacja nr 1705 minister infrastruktury
29-05-2008
Zapytanie w sprawie możliwości realizacji węzła "Rudno-Grojec" na autostradzie A4
Zarządcą autostrady A4 na podstawie umowy koncesyjnej jest Stalexport Autostrada Małopolska SA. Aktualnie na autostradzie A4 w miejscu, gdzie planowana jest budowa węzła Rudno-Grojec znajduje się zjazd z autostrady z kierunku Katowice-Kraków oraz wjazd na autostradę w kierunku Krakowa. Brak pełnego zjazdu uniemożliwia swobodne i szybkie poruszanie się po regionie Małopolski Zachodniej oraz wielokrotnie jest przeszkodą w pozyskiwaniu inwestorów. Budowa węzła w sposób oczywisty przyczyni się do ożywienia gospodarczego, uruchomienia inicjatyw gospodarczych a także pozwoli w pełni wykorzystać potencjał turystyczny Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a tym samym zapewni rozwój gospodarczy gmin Alwernia i Krzeszowice, które do tej pory nie miały sprawnego dostępu do większych aglomeracji Śląska i Małopolski.
Z dotychczas uzyskanych informacji wynika, że główną przeszkoda do rozpoczęcia realizacji tego przedsięwzięcia jest zły stan techniczny drogi powiatowej łączącej Alwernię z Krzeszowicami. W związku z tym w ramach opracowywania przez koncesjonariusza planu działań ratowniczych administratorzy dróg powiatowych nie wyrazili zgody na wyprowadzenie na nie ruchu awaryjnego pojazdów ciężkich ze względu na ich zły stan techniczny i nieprzystosowanie do obciążeń. W tej kwestii pozwolę sobie zacytować fragment pisma podpisanego przez starostę krakowskiego pana Józefa Krzyworzekę: Strategia Rozwoju Powiatu Krakowskiego formułuje jako kluczowe cele poprawę i rozwój infrastruktury drogowej; a co za tym idzie, zapewnienie bezpieczeństwa na drogach dla jej użytkowników i mieszkańców powiatu.
Realizując wymienione cele w maju 2008 r. zostanie złożony wniosek pt. Przebudowa ciągu dróg powiatowych nr 1033K, 2186K, 2191K, 2189K wraz z przebudową mostu nr 86 w Krzeszowicach i budową mostu nr 73 w Tenczynku w ramach 4.1 C Drogi Powiatowe - Małopolski Regionalny Program Operacyjny.
Przygotowana inwestycja ma zoptymalizować komunikacje drogową w gminach. Inwestycja uwzględnia część wspólną pasa drogowego Tenczynek-Rudno do projektowanego zjazdu z A4, ponadto łączy dwie drogi krajowe 79 w Krzeszowicach i 774 w Kryspinowie. Zadanie wpisuje się w racjonalizacje układu sieci dróg wewnętrznych, zwiększa ich dostępność, zmniejszając zarazem natężenie ruchu.
Istotną sprawą, z punktu widzenia skutecznego planowania inwestycji jest brak przeszkód własnościowych (teren przeznaczony pod zjazd jest w całości własnością Skarbu Państwa) oraz formalnych - zapisy w planach zagospodarowania przestrzennego przewidują realizację węzła autostradowego.
1. Czy zapisy umowy koncesyjnej zobowiązują koncesjonariusza do rozbudowy węzła Rudno-Grojec w taki sposób, aby odpowiadał parametrom autostradowym?
2. Jeśli tak, to czy koncesjonariusz wywiązuje się w pełni z realizacji umowy koncesyjnej w tym zakresie?
3. W jakim terminie koncesjonariusz powinien zrealizować tę inwestycję?
4. Czy są jakieś inne przeszkody w rozpoczęciu realizacji tego przedsięwzięcia, poza wspomnianym złym stanem dróg dojazdowych, niezależne od koncesjonariusza?
Z wyrazami szacunku
Posłowie Tadeusz Arkit
i Jacek Krupa
Warszawa, dnia 9 maja 2008 r.
odpowiedź:
Quote:
Zbigniew Rapciak - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury
Zapytanie w sprawie możliwości realizacji węzła "Rudno-Grojec" na autostradzie A4
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania panów posłów: Tadeusza Arkita i Jacka Krupy z dnia 9 maja 2008 r., przekazanego przy piśmie z dnia 14 maja 2008 r., znak: SPS-024-1705/08, w sprawie budowy węzła Rudno na autostradzie A4, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Realizacja węzła Rudno została przewidziana w wydanej w dniu 10 czerwca 1996 r. decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady. Zgodnie z zapisami tej decyzji węzeł ma zostać zlokalizowany na skrzyżowaniu z drogami powiatowymi Grojec-Rudno oraz Bolęcin-Nieporaz. W trakcie budowy autostrady A4 na odcinku Kraków-Chrzanów w latach siedemdziesiątych w miejscu planowanego węzła Rudno zlokalizowano plac budowy z docelowym przeznaczeniem go na punkt utrzymania autostrady. Z tego też powodu zrealizowano podłączenie drogi powiatowej Rudno - Alwernia do jezdni prawej, które obecnie funkcjonuje jako zjazd i wyjazd z autostrady na kierunku Katowice - Kraków.
Zgodnie z podpisaną umową koncesyjną z firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA realizacja przedmiotowego węzła wraz z punktem poboru opłat należy do koncesjonariusza. Realizacja przedmiotowej inwestycji została podzielona na dwa etapy, przy czym budowa węzła Rudno została przewidziana w drugim etapie. Ponadto w umowie koncesyjnej zawarte zostały również zapisy warunkujące realizację omawianego węzła od osiągnięcia odpowiedniego poziomu zysków. Zakładany termin ewentualnego rozpoczęcia budowy węzła przewidziany jest na 2010 r.
Odnosząc się do ostatniego pytania zawartego w wystąpieniu, uprzejmie informuję, iż oprócz wskazanych powyżej czynników realizacja węzła uzależniona jest także od możliwości połączenia z drogą powiatową łączącą Alwernię z Krzeszowicami, w szczególności biorąc pod uwagę jej zły stan techniczny oraz brak zgody zarządców dróg powiatowych na wyprowadzenie na nie ruchu awaryjnego pojazdów ciężkich.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Rapciak
Warszawa, dnia 5 czerwca 2008 r.