Teraz jest 15 gru 2018, 22:59




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 maja 2012, 10:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1213
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
Okazuje się, że starym sprzętem można pomierzyć z dużą dokładnością jurajskie szczyty.
Kilka wczesnych modeli Garmina miało niezablokowane wyjście danych RAW otrzymywanych z satelitów GPS. Mam jeszcze mojego GPS12, podpiąłem kabelek, dokonałem 20 minutowego pomiaru i po przetworzeniu danych z wykorzystaniem stacji referencyjnych uzyskałem dokładność na poziomie... centymetrów.
Na razie zrobiłem pomiar na działce. W długi weekend pomierzę "Skałkę 502" i inne okoliczne.

Więcej na ten temat napisałem tu:
http://www.garniak.pl/viewtopic.php?f=9&t=11524

_________________
Obrazek


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 31 maja 2012, 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 06 mar 2007, 20:29
Posty: 2963
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Mógłbyś opisać trochę dokładniej. Co to te dane RAW?
Temat interesujący.

_________________
-------------------------------------------------------------------
http://www.towarzystwojurajskie.pl/
strona domowa:
http://www.sa.wicz.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 31 maja 2012, 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2010, 20:08
Posty: 253
Lokalizacja: Jura
Temat interesujacy...

oj żeby tylko nie chcieli Ci opodatkować :P


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 maja 2012, 13:02 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 663
RAW - to pewnie od angielskiego "surowy, nieobrobiony"
Zczytywał nieprzetworzone dane z odbiornika GPS i stacji referencyjnych przez 20 minut a później specjalnym programem "uśredniająco-przeliczającym" określił pozycję :)


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 cze 2012, 10:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1213
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
Poprzednik mniej więcej wyjaśnił. Ale jedna nieścisłość jest:
Pobierałem dane surowe (RAW) z satelitów GPS, a ze stacji referencyjnych dane brał już komputer, który robił przetwarzanie danych. Oczywiście im dłuższa seria pomiarowa tym lepsza dokładność.

Jeśli chodzi o samo zbieranie danych to tutaj jest wyjaśnienie ile i jak:
http://www.asgeupos.pl/index.php?wpg_ty ... sub=pozgeo

Spodziewajcie się w przyszły weekend pomiarów. Ewentualnie jak ktoś chętny to "Skałka 502" w przyszły piątek, tak przed południem.

_________________
Obrazek


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 cze 2012, 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3463
Sprawdź, która skała jest druga co do wysokości na Jurze :wink:

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 cze 2012, 21:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1213
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
Parę ładnych lat temu robiłem dwugodzinną wycieczkę mierząc "502" (po miejscowemu "Wyjrzoł") z Górą Janowskiego. Wyszło nam 3 metry różnicy na korzyść Góry Janowskiego. Ale trudno ten pomiar nazywać profesjonalnym.
Jakiś czas później robiliśmy pomiar "502" odbiornikiem geodezyjnym i wyszło aż 527 m. Tu też trudno określić się cz ten pomiar był prawidłowy - student miał sprzęt z uczelni, ale nie wiem na ile pomiar był profesjonalny. W zasadzie trudno powiedzieć gdzie dokładnie leży kota pomiarowa - czy jest to u podnóża skały czy też przy słupie. W przyszły weekend dokonam pomiaru godzinnego przy słupie. I zobaczymy co wypluje komputer w Warszawie...

_________________
Obrazek


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 cze 2012, 21:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 kwi 2007, 17:31
Posty: 3463
Chodziło mi bardziej o Wysoką - na jednej z map Compassu ma 513 m a Grodzisko "tylko" 512,8 m. Nie wiem jak jest w najnowszym wydaniu...

_________________
Portal o Jaskiniach Jury Krakowsko-Częstochowskiej
Jaskinie Jury


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 02 cze 2012, 21:21 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 663
Te 527mnpm to tak jakby "zwykłym" GPS-em czyli z dokładnością kilkunastu metrów. Przy czym o ile przy położeniu to najczęsciej te kilkanaście metrów jest bez znaczenia to przy wysokości bardzo "razi w oczy"
Geodezyjny czy zwykły GPS bez znaczenia. Aby uzyskać wysoką dokładność należy robić tak jak Ty - namierzać punkt przez kilkadziesiąt minut i uśredniać pomiary (oczywiście skorygowane danymi ze stacji naziemnych - tak jak to robiłeś) W latach dziewięćdziesiątych tą metodą np. pkreślono pozycję wszystkich polskich słupków granicznych.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 cze 2012, 11:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1213
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
I tak jak rzekłem - zrobiłem.
Kod:
  *********************************************************************************
       ASG-EUPOS Serwis POZGEO wersja 2.07
  *********************************************************************************
 
  UŻYTKOWNIK      :asg2/alferek
  PLIK            :XXXX1601.12O
  CZAS POBRANIA   :2012-06-10 10:00:32
  CZAS OBLICZEŃ   :2012-06-10 10:04:42
  _________________________________________________________________________________
  RINEX - INFORMACJE
  Nazwa punktu       : Garmin
  Numer punktu       : Number of Antenna marker
  Wersja RINEX       : 2.00
  Program            : GAR2RNX 1.48
  Instytucja         : Any GPS12 Owner
  Model anteny       : GPS12 Internal Anten
  Numer seryjny ant. : 0
  Wysokość anteny : 0
  Interwał rejestracji : 1
  Początek obserwacji:
  2012-6-8 9:10:32.0226  Tydzień GPS: 1691  sek. GPS: 465032.0226
  Koniec obserwacji:
  2012-6-8 9:30:20.0442  Tydzień GPS: 1691  sek. GPS: 466220.0442
  Czas obserwacji [hh:mm:ss]: 00:19:048.0216
  _________________________________________________________________________________
  ANTENA - INFORMACJE
  MODEL WYKORZYSTANY: NONE Numer seryjny:
  BRAK MODELU ANTENY W BAZIE!
  Info antena L1: DeltaE : 0.00000  DeltaN : 0.00000  DeltaUp : 0.00000
  Info antena L2: DeltaE : 0.00000  DeltaN : 0.00000  DeltaUp : 0.00000
  _________________________________________________________________________________
  Do obliczeń wykorzystano efemerydę IGS RAPID
 
  Do obliczeń wykorzystano dostępny model jonosfery
  _________________________________________________________________________________
  Lista satelitów w pliku RINEX
   G5 G7 G8 G10 G13 G19 G26 G28
 
  _________________________________________________________________________________
  WYKORZYSTANE STACJE REFERENCYJNE:
  Nazwa   Odległość[m]   Efekt. liczba epok     Efekt. czas sesji [s]
  KRA1     18392                   498                   498
  PROS     37034                   498                   498
  KATO     52741                   497                   497
  LELO     54625                   498                   498
 
  _________________________________________________________________________________
  WYNIKI OSTATECZNE:
  UWAGA! Jeśli nie oznaczono inaczej, wartości podane w metrach
  ETRS89 Współrzędne kartezjańskie
  X: 3849989.994  Y: 1383807.955 Z: 4877492.656 mp: 0.185
 
  ETRS89 Współrzędne geodezyjne
  B: 50° 12' 0.71343''   L: 19° 46' 12.14116''  h_el: 546.280
 
  Układ 1992
  X: 259504.754  Y: 554940.163
  mx: 0.071 my: 0.158 mp: 0.173
 
  Układ 2000 strefa 6
  X: 5564186.735  Y: 6626363.197
  mx: 0.071 my: 0.158 mp: 0.173
 
  Układ 2000 strefa 7
  X: 5563411.071  Y: 7412191.734
  mx: 0.071 my: 0.158 mp: 0.173
 
  Układ 1965 strefa 1
  X: 5420615.248  Y: 4543377.781
  mx: 0.077 my: 0.161 mp: 0.178
 
  Układ UTM strefa 35
  X: 5561613.951  Y: 4412220.099
  mx: 0.071 my: 0.158 mp: 0.173
 
  WYZNACZONE WYSOKOŚCI PUNKTU:
  Wysokość elipsoidalna: 546.280   mh: 0.066
  Anomalia wysokości   : 40.015
  Kronsztadt 86        : 506.265   mH: 0.068
 

Komputer więc wypluł mi 506.265m, po 20 minutowej sesji pomiarowej (dane były odczytywane co sekundę). Do tego trzeba dodać 1.75m, bo GPS leżał na betonowej postawie słupa, a do najwyższego kawałka naturalnej skały było właśnie tyle w pionie (pomiar taśmą mierniczą na słupie + poziomnica).
Co ciekawe odbiornik pokazywał mi cały czas pomiar pomiędzy 513 a 515m.
Trudno mi więc się odnieść gdzie jest to mapowe 512.8m. Czyżby na końcu słupa???
Pierwszy załącznik pokazuje nam umiejscowienie x,y pomiaru na rastrze, drugi na ortofotomapie - jest idealnie.
Trzeci - tak podłączyłem sprzęt.
Sesję na pewno powtórzę jeszcze kiedyś.


Załączniki:
502-2.jpg
502-2.jpg [ 74.3 KiB | Przeglądane 6071 razy ]
502-1.jpg
502-1.jpg [ 117.22 KiB | Przeglądane 6071 razy ]
502.jpg
502.jpg [ 239.79 KiB | Przeglądane 6076 razy ]

_________________
Obrazek
Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 10 cze 2012, 14:17 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 663
Brawo Alferek! Protokół z pomiarów jakiego żaden naukowiec by się nie powstydził!

A tak pół żartem, pół serio: może winien jest punkt odniesienia do poziomu morza - Kronsztad? Mapy Polski składane były z map trzech zaborców a każdy z nich stosował inny poziom morza: Austriacy Śródziemnego w Trieście a Niemcy Północnego w Amsterdamie (no i oczywiście Rosjanie Bałtyku w Kronsztadzie). Spróbuję gdzieś znależć jaka z tego może być różnica choć na pewno nie kilka metrów :)


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 cze 2012, 14:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1213
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
Tak, wiem, że zaborcy mieli swoje punkty odniesienia, stąd skałka "502", bo tak na mapach pisało do końca lat 80-tych ub. wieku. Góra Janowskiego miała 504m wg tego samego odniesienia. Te 502 wzięło się od map austriackich.
A Kronsztadt 86 jest układem państwowym w Polsce. Wysokość 513m pojawiła się na mapie na początku lat 90-tych.
Zastanawia mnie jednak bardzo dobra dokładność XY, tu na pewno są to dokładności centymetrowe patrząc na ortofotomapę. Nie wydaje mi się, że przy tak precyzyjnym ustaleniu położenia poziomego aby położenie pionowe było obarczone kilkumetrowym błędem.
Na pewno jakiś błąd powodował sam słup - sygnał od niego się odbijał. Ale to miałoby wpływ na cały pomiar a nie tylko na pomiar wysokości.
Zadam pytanie do obliczeniowców, może się coś wyjaśni :).

_________________
Obrazek


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 10 cze 2012, 18:18 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 663
Dokładnie o to mi chodziło: nikt powtórnie nie wyznaczał wysokości tylko jakoś przeliczył wysokość z jednego odniesienia na drugie :) Ale jak już pisałem sam nie wierzę by wyszła z tego tak duża różnica!


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 wrz 2012, 20:18 

Dołączył(a): 08 mar 2007, 21:59
Posty: 1999
Lokalizacja: Pradła
taka ciekawostka


Załączniki:
Mam nadzieję że ktoś to GK przeczyta i zmieni na np. Góra Zborów to najwyższe wzniesienie w Gminie Kroczyce
1111.jpg
1111.jpg [ 228.84 KiB | Przeglądane 5359 razy ]

_________________
TJ
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 wrz 2012, 20:33 

Dołączył(a): 28 paź 2005, 07:08
Posty: 812
smar napisał(a):
Austriacy Śródziemnego w Trieście

Tak w kwestii formalnej. W Trieście to bardziej chyba Adriatyk? To dokładniej chyba:)

_________________
Endomondo_Se_Bywam:) AllegroBiker


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Teraz jest 15 gru 2018, 22:59


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności


Strony współpracujące:

JuraPolska    Towarzystwo Jurajskie    Jurajska Informacja Turystyczna    Jura-Pilica.com    Związek Gmin Jurajskich

Jaskinie Jury    Jurajska Strona Alferka    Ojcowski Park Narodowy - informator turystyczny

it-jura.pl    Jurajski Serwis Turystyczny    jura.eko.org.pl   Informator Turystyczny Ojcow.pl   JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


Wydawnictwo

Zamek

Towarzystwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze

Malamuty w Potrzebie


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL