Ściągnąłem ze strony gminy Jerzmanowice (to reklama jakiegoś radnego):
Informacja
Długa historia obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego, drogi Sułoszowa – Bukowiec.
14 lipca 2006 r. Zarząd Powiatu Krakowskiego zapoznał się z Koncepcją Budowy Obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego Sułoszowa - Bukowiec i przyjął ją do realizacji.
Zgodnie z zatwierdzoną koncepcją będzie to droga klasy Z o szerokości jezdni 6 metrów, szerokości poboczy 1,5 metra, długości 2475 metrów.
Początek drogi będzie stanowić rondo łączące ją z drogą powiatową Ojców – Sąspów w Kalinowie, a zakończenie - skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 773, naprzeciw I stawu w Sułoszowej (obrzeże Lasu Zamkowego).
Przebieg drogi zaprojektowano biorąc pod uwagę, `rzeźbę terenu, odwodnienie drogi, wykorzystanie terenu dróg gminnych i minimalizację zajęcia terenów prywatnych.
Tak oto spełnią się marzenia o wyeliminowaniu z Ojcowa i Pieskowej Skały ruchu tranzytowego i likwidacji świątecznych blokad w ruchu drogowym. Tym samym doczekamy się wygodnego połączenia drogowego Sułoszowej, Woli Kalinowskiej, Sąspowa, Jerzmanowic-Przegini jak również południowych gmin Powiatu Krakowskiego.
Mieszkańcom Sąspowa , Woli Kalinowskiej i Sułoszowej przybędą tereny pod zabudowę mieszkaniową i działalność agroturystyczną.
Po wybudowaniu obwodnicy będzie też możliwość radykalnego uporządkowania ruchu turystycznego na terenie Ojcowskiego Parku Narodowego.
O konieczności budowy obwodnicy dyskutowano już od lat siedemdziesiątych. Ścierały się różne koncepcje i pomysły poprowadzenia drogi.
Będąc przewodniczącym Rady Gminy I Kadencji w Sułoszowej, postanowiłem pomóc w rozwiązaniu tego ważnego dla naszych gmin, a aktualnego od kilkunastu lat problemu.
Korzystając z wizyty z-cy Przewodniczącego Rady OPN Pani doc.dr hab. M. Łuczyńskiej – Bruzdy, w Urzędzie Gminy w Sułoszowej, przedyskutowaliśmy temat i podjęliśmy wstępne ustalenia co do kierunków dalszego działania. W wyniku tych ustaleń, w dniu 15 lipca 1991 roku Rada Ojcowskiego Parku Narodowego wystosowała pismo do Przewodniczącego Sejmiku Samorządowego Województwa Krakowskiego Zbigniewa Ferczyka, z prośbą o włączenie budowy drogi Sułoszowa-Bukowiec do grupy najpilniejszych zadań inwestycyjnych Województwa Krakowskiego, szeroko uzasadniając prośbę.
Równocześnie będąc delegatem Sejmiku Samorządowego Województwa Krakowskiego i członkiem Komisji Rozwoju Gospodarczego wprowadziłem sprawę budowy drogi pod obrady Komisji. Zaskutkowało to wystąpieniem przez Komisję z pismem do Wojewody Krakowskiego o pilne zajęcie się tą sprawą. .Zbiegło się to w czasie z przeprowadzaną reformą administracyjną w trakcie której droga utraciła status drogi wojewódzkiej i została zaliczona do dróg gminnych, co znowu uniemożliwiło jej wykonanie. Dodatkowo posiadane w tym czasie przez OPN skromne środki finansowe przeznaczone na budowę obwodnicy parku, stopniały znacznie w wyniku inflacji.
W listopadzie 1996roku, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej Oddział w Krakowie pod kierownictwem dr inż. Krzysztofa Słysza sporządził Studia i Analizy Przedprojektowe drogi Sułoszowa - Bukowiec, po czym sprawa ponownie utknęła.
Będąc asystentem Posła Kazimierza Kapery, Ministra d-spr. Rodziny w latach 1998-2001, spotkałem się z Dyrektorem OPN Panem mgr inż. Rudolfem Suchankiem i po rozmowie i otrzymaniu aktualnych materiałów rozpocząłem ponowne starania o realizacje tak potrzebnej inwestycji.
W międzyczasie zostałem radnym Powiatu Krakowskiego I Kadencji, gdzie będąc przewodniczącym Komisji Społecznej Rady Powiatu w Krakowie i członkiem Komisji Bezpieczeństwa przy Staroście Krakowskim, nieustannie poruszałem konieczność budowy drogi, ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców i odwiedzających Dolinę Prądnika turystów a także konieczność ochrony unikalnej przyrody.
Wskutek ciągłego nagłaśniania sprawy udało się wprowadzić w dniu 29 sierpnia 2001 roku zapis ,,Wspieranie działań na rzecz Ojcowskiego Parku Narodowego w tym budowa drogi Sułoszowa –Bukowiec”, do nowotworzonej Strategii Rozwoju Powiatu Krakowskiego co umożliwiło dalsze działanie na rzecz budowy drogi.
Dzięki zaufaniu wyborców gmin Sułoszowa, Jerzmanowice –Przeginia, Skała i Iwanowice zostałem ponownie wybrany do Rady Powiatu Krakowskiego II Kadencji. Przewodnicząc obecnie Komisji Zdrowia, Polityki Prorodzinnej i Społecznej oraz będąc członkiem Komisji Bezpieczeństwa przy Staroście Krakowskim, w dniu 8 sierpnia 2004 roku, zwróciłem się z pismem do Zarządu Powiatu o poważne potraktowanie sprawy budowy drogi, obwodnicy OPN i umieszczenie jej w należnym jej miejscu w tworzonym w tym czasie Planie Rozwoju Lokalnego, co jest podstawą do zapewnienia jej finansowania ze środków zewnętrznych.
Wpisanie jej jako zadania na czwartym miejscu na obejmującej kilkadziesiąt zadań liście wywołało niemałe zdziwienie, albowiem mimo nieustających zapewnień o trosce o równomierny rozwoju Powiatu, nasze wiejskie gminy niejednokrotnie pozostają niezauważane w działaniach inwestycyjnych.
Dużego wsparcia w osiągnięciu tak wysokiej pozycji na liście zadań należy upatrywać w działaniach między innymi Rady Gminy Sułoszowa, która Uchwałą z dnia14 października 2004 roku przekazała nieodpłatnie grunty podbudowę drogi, pismu Wójta Gminy Sułoszowa który przedstawił merytoryczne uzasadnienie konieczności budowy drogi, pismu Dyrektora OPN który uzasadnił konieczność budowy obwodnicy jako, „być albo nie być dla OPN”, Pani redaktor Ewie Tyrpie, która upubliczniła problem drogi na łamach Dziennika Polskiego.
Nie sposób było by pominąć radnych i członków Zarządu Powiatu, którzy udzielali wsparcia mym staraniom.
W Budżecie Powiatu Krakowskiego na rok 2006, Rada Powiatu przeznaczyła środki w kwocie 100 000 złotych na zadanie Budowa drogi Sułoszowa - Bukowiec.
W dniu 7 lutego 2006, Zarząd dróg Powiatu Krakowskiego ogłosił Przetarg Nieograniczony na Wykonanie Opracowania Koncepcji z Elementami Studium Budowy Obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego na trasie Sułoszowa – Bukowiec,z terminem wykonania 20 czerwca 2006.
W Przetargu wyłoniono wykonawcę którym zostało Biuro Projektów Drogowych z Krakowa. Autorem projektu jest mgr inż. Rafał Matusik, który przedstawił projekt w wymaganym terminie.
W dniu 21 czerwca 2006 r. Dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego zapoznał z Opracowaniem Wicestarostę Krakowskiego, mgr inż. Wojciecha Bosaka, który następnie w dniu 14 lipca 2006r. przedstawił na posiedzeniu Zarządu Powiatu ogólny zarys inwestycji, wpisanej do programu Planu Rozwoju Lokalnego oraz dalszą strategię działania. Zarząd zapoznał się z koncepcją i przyjął ją do realizacji.
Tak oto zakończył się szczęśliwie pierwszy etap starań o budowę obwodnicy, przed nami jeszcze 3 etapy :
1) uzyskanie pozwolenia na budowę, 2) uzyskanie środków finansowych, 3) budowa drogi.
Ich realizację już rozpoczęliśmy.
Wniosek do Projektu Budżetu na rok 2007 został już przeze mnie przygotowany i został złożony w starostwie.
W miesiącu wrześniu została sporządzona przez Powiat Krakowski Fiszka (wniosek o dofinansowanie projektu ze środków unijnych) do Projektów Regionalnych w Ramach MRPO 2007 - 2013 – tytuł projektu „Budowa obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego na trasie Sułoszowa –Bukowiec”. „Celem głównym projektu jest poprawa infrastruktury drogowej Powiatu Krakowskiego Ziemskiego poprzez budowę obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego wraz z przebudową odcinka drogi powiatowej K2134 Sąspów – Ojców – Grodzisko. Realizacja Projektu przyczyni się do poprawy dostępności komunikacyjnej regionu. Stanowić będzie bazę zarówno dla rozwoju społecznego jak również gospodarczego. Zaprojektowana obwodnica Ojcowskiego Parku Narodowego obejmuje odcinek 2475m. Przeznaczony do przebudowy odcinek drogi powiatowej K2134 Sąspów – Ojców – Grodzisko wynosi 2589m z jezdnią o szerokości 6m i poboczami 1,5m z jednostronnym chodnikiem o szerokości 2m wraz z elementami odwodnienia. Projektowane parametry techniczne obwodnicy: klasa techniczna drogi Z, prędkość projektowa 40/60 km/h kategoria ruchu KR2. Jezdnia szerokości 6m pobocza ziemne 1,5m, obiekt mostowy z jezdnią o szerokości 7m z obustronnymi chodnikami o szerokości 2m każdy. Konstrukcja mostu żelbetonowa o klasie obciążenia B. Zostanie skrócony czas przejazdu na trasie Jerzmanowice – Bukowiec – Sułoszowa – Skała. Projektowana obwodnica łączyć będzie drogę powiatową K2134 z drogą wojewódzką 773. Całkowity koszt projektu 16169223 PLN. Budżet wnioskodawcy 2452385 PLN. Środki UE 13743848 PLN.
Harmonogram realizacji :
- Dokumentacja projektowa od pierwszego kwartału 2007r. do drugiego kwartału 2007r.
- Postępowanie przetargowe od pierwszego kwartału 2008r. do drugiego kwartału 2008r.
- Realizacja zadania od drugiego kwartału 2008r. do drugiego kwartału 2010r.”
22 września 2006 odbyło się w Starostwie Powiatowym spotkanie Wicestarosty Wojciecha Bosaka, Wicewójta Gminy Jerzmanowice – Przeginia - Andrzeja Krzystanka, Wójta Gminy Sułoszowa - Stanisława Gorajczyka Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych-Jacka Grygi, Radnego Powiatu - Leszka Dolnego, gdzie dokonano wstępnych ustaleń.
W dniu 28 października 2006 w Starostwie Powiatowym odbyło się spotkanie z udziałem Wicestarosty Wojciecha Bosaka, Dyrektora Ojcowskiego Parku Narodowego - Rudolfa Suchanka, Wicedyrektora OPN - Józefa Partyki ,Wójta Gminy Jerzmanowice –Przeginia Józefa Hrabi,Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Jacka Grygi i Radnego Powiatu - Leszka Dolnego gdzie podpisano porozumienie w sprawie zasad wspólnego działania w celu wybudowania obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego na trasie Sułoszowa – Bukowiec – Sąspów. Strony zadeklarowały współpracę w zakresie budowy obwodnicy, i dokonały podziału zadań pomiędzy uczestników porozumienia. Następnie Rada Gminy Jerzmanowice-Przeginia i Rada Gminy Sułoszowa parafowały porozumienie. Zostało ono również potwierdzone przez Starostę Powiatu Krakowskiego Ziemskiego - Elżbietę Burtan.
W dniu 27 września 2006 Rada Powiatu Krakowskiego po wygłoszonym przez Wicestarostę Wojciech Bosaka a następnie Radnego Leszka Dolnego wstępnym wprowadzeniu, podjęła Uchwałę w sprawie kierunków działania Zarządu Powiatu w Krakowie.
§1 „Wyraża się intencje do podjęcia we współpracy z gminami Jerzmanowice - Przeginia i Sułoszowa działań mających na celu wybudowanie obwodnicy Ojcowskiego Parku Narodowego.” Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Debata nad tym punktem sesji, jak i samo wydarzenie było szeroko relacjonowane w mediach. Po powrocie z sesji do domu miałem dopiero czas na przypomnienie sobie wszystkich wydarzeń w jakich brałem udział w ciągu 15 lat mych starań o budowę obwodnicy, nareszcie zakończonych powodzeniem.
|